Historia ja yhteiskuntaoppi

Jari Honkanen, Oulun normaalikoulu 
Lukion taloustiedon kurssin koe toteutettiin Oulun normaalikoulun lukiossa 2. jaksossa sähköisesti 29 opiskelijan ryhmälle. Koe laadittiin Google Formilla. Lomakkeeseen upotettiin You Tube-videoita ja linkitettiin kirjoituksia ja haastatteluja ulkoisiin Internet-aineistoihin. Itse lomakkeeseen laadittiin monivalintojen ohella vastauskenttiä, joihin opiskelijat ohjattiin vastaamaan aineistopohjaisia vastauksia eri lähteistä.
Kokeen teki kuusi opiskelijaa PC-tietokoneilla, jotka olivat kiinteässä verkossa ja loput 23opsikelijaa  iPadilla langattoman verkkoyhteyden varassa. Kaikki kokeentekijät onnistuivat vastaamaan tehtäviin. Yhdellä PC-vastaajalla tuli ongelmia ja hän joutui aloittamaan kokeensa alusta lähtien uusiksi. Myös yhdellä iPadilla kokeensa tekevällä iPad ”hyytyi”, jonka seurauksena laitteen välimuisti tyhjennettiin ja koe piti suorittaa uusiksi alusta lähtien. Molemmat ehtivät tehdä kokeensa sovitussa ajassa, palautteena iPad-opiskelija kertoi olleensa asiaan tyytyväinen, koska sai vielä hioa vastauksiaan.
Langaton verkko kesti kuormituksen hyvin. Valvonnan vuoksi ja vilpin vuoksi koetila järjestettiin iPadeilla vastaavien opsikelijoiden suhteen siten, että luokkatilaan muodostettiin kolme ympyrää, jotta kukaan kokeentekijä ei voinut nähdä toisten näyttöjä. Sen vuoksi valvova opettaja joutui vastaavasti kiertämään luokkatilassa pitkin koetta.
Ipadilla, ilman erillistä näppäimistöä vastanneiden vastaukset olivat keskimäärin vähintään yhtä pitkiä, käytännössä jopa pitempiä kuin PC-koneella erillisellä näppäimistöllä kirjoittaneiden vastaukset.
Jälkeenpäin iPadin käyttö koetilanteessa asettaa valvonnallisen haasteen, jonka ratkaisuksi koulussa on pohdittu laitteiden etälukitusmahdollisuutta mm. LightSpeed –ohjelmiston avulla. Muutoin IPad näyttäisi soveltuvat sähköisen kokeen tekemiseen mainiosti.



Nimi ja oppiaine: Markus Järvinen  (TNK) Historia ja Yhteiskuntaoppi
1.YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi:  Koepalaute powerpointtina ja  äänitiedostona
Tiivistelmä:  Annetaan kokeesta tai tehtävistä palautetta pp –dioina, joihin on liitetty opettajan palautetta äänitiedostona.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Lukio-opetus.
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus:  Tutustuvat kokeen jälkeen opettajan antamaan palautteeseen pp-esityksenä joka jaettu heille esim. wilman kautta linkkinä..
Käytännön kokemuksia: Toimintatapaan oltu tyytyväisiä.
4. MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus:  Ryhmälle annettavassa koepalautteessa toimiva malli.
Tarvittavat resurssit:  Läppäri, erillinen mikrofoni parantaa laatua..
Sovellettaessa otettava huomioon: 
4. KUVAT JA VIDEOT
Voit laittaa halutessasi kuvia tai videoita käyttämästäsi menetelmästä.
malli pp: https://www.dropbox.com/s/krnuaywgt2nprho/HYV%C3%84T%20k%C3%A4yt%C3%A4nteet%20pp-koepalaute%20MJ%C3%84.docx
Videoesittely: pp palaute esimerkki https://www.dropbox.com/s/7p6jobxo06xcofm/pp%20palaute%20esimerkki.mp4

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti