Nimi ja oppiaine: Marja Maaniemi ja Päivi Soininen, äidinkieli ja kirjallisuus, Jyväskylän normaalikoulu
1. YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Smart Extreme Collaboration novellin avaamisen apuna
Tiivistelmä: Luetaan luokassa yhdessä novellia. Välillä pysähdytään opettajan
esittämien kysymysten äärelle. Opiskelijoilla on iPadit, joilla he liittyvät
QR-koodin avulla yhteiseen istuntoon ja pääsevät kirjoittamaan vastauksensa
näkyville älytaululle. Vastauksista keskustellaan.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Mikä tahansa vuosikurssi
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus ja tarvittavat resurssit: Työtapaa varten
tarvitaan Smart Notebookiin Extreme Collaboration -sovellus, joka ladataan
erikseen sivulta www.xc-collaboration.com/download.
Oppilaat tarvitsevat iPadit, joilla liittyvät opettajan luomaan istuntoon.
Opettaja pystyy määrittämään esim. vastausten määrän, vastaajien nimien
näkymisen taululla jne. Opiskelijat pystyvät lisäämään taululle myös kuvia.
Opettaja määrittelee myös esim. vastausajan.
Käytännön kokemuksia: Opiskelijat olivat heti alkuun innoissaan siitä, että
kirjallisuuden käsittelyyn otettiin jokin uusi menetelmä. Sen avulla saatiin
useammat opiskelijat mukaan keskusteluun ja rohkeasti vastaamaan kysymyksiin.
Vastaamisen kynnystä madalsi se, että vastaajan nimeä ei aina tarvinnut tuoda
esille. Kun vastaukset ovat taululla näkyvissä, opettajan on myös helppo
tarttua niihin ja herätellä niistä keskustelua. Halutessaan opettaja voi
tallentaa käydyt keskustelut, ja niitä voidaan vaikka jatkaa myöhemmin. Koska
menetelmä oli mukaansatempaava, myös asiattomat kommentit ja pelleilyt
karsiutuivat yleensä pois.
4. MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Käy kaunokirjallisuuden lisäksi kaikenlaisten tekstien avaamiseen tai
esim. väittelyn harjoittelemiseen.
Nimi ja oppiaine: Piita Leppilahti, äidinkieli ja kirjallisuus Oulun normaalikoulu
1. YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Keskustele lukemastasi kirjasta pienessä
ryhmässä.
Tiivistelmä: Lukiolaiset lukevat romaanin. Koko luokan
kirjallisuuskeskustelun sijaan
keskustelu käydään maksimissaan neljän hengen pienryhmissä. Keskustelu
nauhoitetaan iPadilla ja tuotos lähetetään opettajalle joko AirDropin, iMessagen
tai WhatAppin välityksellä. Opettaja arvioi keskustelun sisällön tallenteiden
avulla.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Kokonaisteosten pienryhmäkäsittelyyn sopiva tapa missä
tahansa äidinkielen ja kirjallisuuden kurssissa.
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus: Oppilaat valitsevat lukemansa kirjan kahdesta
vaihtoehdosta. Jokainen tekee kirjasta ohjatun kirjallisen lukupäiväkirjan. Lisäksi
kirjasta ja sen herättämistä ajatuksista keskustellaan pienryhmissä ohjattujen
kysymysten avulla, ja jokaisen oppilaan on osallistuttava keskusteluun omassa
ryhmässään. Nauhoituksen jälkeen videotallenne lähetetään opettajalle
katsottavaksi ja arvioitavaksi.
Käytännön kokemuksia: Kun nauhoitusta ohjeistetaan, jokaista ryhmää
on muistutettava siitä, että jokaisen keskustelijan täytyy näkyä kuvassa ja
että kaikkien äänten on kuuluttava selkeästi. Järkevintä on, että jokainen
ryhmä lähettää opettajalle pienen näytteen, jonka avulla opettaja tarkistaa,
että äänet kuuluvat kyllin selkeästi ja että kuvan laatu on moitteeton.
Tsekkauksen jälkeen opettaja antaa ryhmälle luvan varsinaisen
kirjallisuuskeskustelun tekemiseen.
Jos
kirjallisuuskeskustelussa on esimerkiksi kolme erilaista keskustelun aihetta
tai näkökulmaa, kannattaa nauhoitukset tehdä kolmena erillisenä klippinä. Näin
tallenteiden siirtäminen on sujuvaa, koska tiedostojen koko pysyy järkevän
kokoisena. Mikäli oppilaat tekevät keskustelun oppituntien ulkopuolisella
ajalla, tuotos lähetetään iMessagen tai WhatsAppin avulla. Tunnilla tehtävät
tallenteet on yksinkertaisinta siirtää opettajalle AirDropin välityksellä.
Tällaisen
pienryhmäkeskustelun positiivisena puolena on se, että näin jokainen pääsee
kertomaan ajatuksiaan luetusta teoksesta. Avoimessa tuntikeskustelussa yleensä
vain äänekkäimmät tai näkemyksistään varmat oppilaat osallistuvat teoksesta
keskusteluun. Pienryhmäkeskustelun myötä jokainen saa äänensä kuuluville. Vielä kun oppilaat ovat saaneet muodostaa
keskusteluryhmänsä itse, kynnys keskustella kirjan herättämistä ajatuksista
madaltuu entisestään. Nauhoitteiden katselemisen avulla opettaja saa käsityksen, miten kirjan teema ja sisältö esimerkiksi
rakenneratkaisuineen on ymmärretty ja ketkä ovat lukeneet kirjan ajatuksen
kanssa.
4. MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Kirjallisuuskeskustelu pienryhmittäin antaa
jokaiselle oppilaalle mahdollisuuden kertoa lukukokemuksestaan. Samalla
opiskelijat saavat hyvän mahdollisuuden jakaa ajatuksiaan kirjasta ja
lukukokemuksistaan - ja toivottavasti myös
keskustella erilaisista tulkinnoista ja näkemyksistä.
Tarvittavat resurssit: Kaksi romaania, joista oppilaat valitsevat
toisen luettavakseen. Joko iPadin tai älypuhelimen videointimahdollisuuden sekä
jonkin tallenteidensiirtomahdollisuuden. Tämä voi yksinkertaisimillaan olla
vaikkapa iMessage, AirDrop tai WhatsApp.
Nimi ja oppiaine: Lasse Kemppainen, äidinkieli ja
kirjallisuus Oulun normaalikoulu
1. YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi:
Herätä romaanihenkilö eloon kavereiden kanssa kirjoittamalla.
Tiivistelmä:
Luetaan romaani. Valitaan siitä keskeinen henkilö ja laaditaan hänestä
aikakauslehteen sopiva henkilöartikkeli, joka perustetaan kuviteltuihin
haastatteluihin. Tehdään artikkelia ipadeilla Google Driveä hyödyntäen. Opettaja
seuraa prosessia koko ajan. Keskeistä on yhdessä kirjoittaminen, koulussa ja
kotona. Työ esitellään PechaKucha-tyyppisessä artikkeleiden
myyntitilaisuudessa.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä:
Kokonaisteosten ryhmäkäsittelyyn sopiva työmuoto kaikissa äidinkielen
lukiokursseissa.
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus:
Opetellaan artikkelin tekstilajipiirteet ja laaditaan henkilöartikkeli.
Artikkeli pohjautuu 2–3 hengen ryhmällä luettavana olevaan romaaniin, josta valitaan
keskeinen henkilö. Teoksen lukuvaiheessa tehdään ideakarttaa kyseisestä
henkilöstä. Sen jälkeen mietitään, keitä romaanin henkilöistä voidaan käyttää
artikkelin kuviteltuina tietolähteinä, haastateltavina. Haastattelujen pohjalta
rakennetaan artikkeli.
Käytännön kokemuksia:
Ennen kuin aletaan tehdä romaanihenkilöstä artikkelia, on hyvä käyttää yksi
tunti pienimuotoisempaan harjoitteluun. Hyödynsin siinä Särmä 2 -kirjan Veli ja
sisar -satua, jonka Syöjätär-hahmosta tehtiin pienimuotoinen teksti.
Ilmaiset miellekarttaohjelmat
eivät mahdollista etätyöskentelyä ryhmäläisten kanssa. Siksi jokainen rakensi
omaa karttaansa. Tavalliset muistiinpanot tietysti luonnistuvat Google Driven
kautta. Opettajana oli mukava seurata kirjoittamisen edistymistä. On
huomattavasti helpompaa lukea opiskelijoiden tekstiä omalta ipadilta kuin
kierrellä luokassa ja pyytää konseptipapereita luettavaksi tai käydä lukemassa
tietokoneen ruudulta.
Ryhmäkirjoittamisen pedagogisia
etuja on se, että eritasoiset kirjoittajat täydentävät ja tukevat toisiaan. Sen
sijaan perässä kulkijat tulevat esille aika helposti: joko muut ryhmäläiset
raportoivat laiskurista tai opiskelija itse kertoo tehneensä vähemmän töitä
kuin muut. Pyysin yksilöpalautteen töistä, ja niissä opiskelijat luonnehtivat
muun muassa työprosessin tasapuolisuutta.
4. MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Yhdessä
kirjoittaminen auttaa kirjoittamisen ideoinnissa ja varsinaisessa
kirjoitusprosessissa. Jaettu kirjoittamisympäristö mahdollistaa tasapuolisen
työskentelyn ja myös sen, ettei opiskelijoiden tarvitse olla fyysisesti samassa
paikassa työtä tehdessään.
Tarvittavat
resurssit: Google Drive, SimpleMind-, Popplet- tai jokin muu
miellekarttaohjelma, kymmenkunta romaania opetusryhmää kohti
Nimi ja oppiaine: Elias Heikkonen (TNK), Äidinkieli ja kirjallisuus
1.YLEISTIEDOTHyvän käytännön nimi: Turnitin-palvelun käyttö esseiden ja muiden kirjoitelmien tarkistamiseen.
Tiivistelmä: Sähköinen järjestelmä kirjoitelmien keräämiseen ja palauttamiseen. Mahdollistaa usein käytettävien merkintöjen tallentamisen pikamerkinnöiksi, joita on helppo lisätä teksteihin, sekä valmiit arvostelutaulukot, joihin voi syöttää tarkatkin arviointikriteerit oppilaille tutustuttavaksi sekä opettajalle koottavaksi.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: kaikki lukiolaiset, jotka tekevät kirjallisia tehtäviä.
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus: opettaja korjaa kirjoitelmat sähköisesti joko tietokoneen tai iPadin avulla.
Käytännön kokemuksia: menetelmän parhaita puolia on ehdottomasti se, että korjaaminen ei vaadi paperikasojen kuljettelua. Tarkistaminen onnistuu hyvin missä ja milloin tahansa, kunhan laite on olemassa. Tarkistettavaa on myös helppo jakaa esimerkiksi harjoittelijoille. Myös valmiit pikakommentit helpottavat varsinkin tyypillisempien, mekaanisempien merkintöjen tekemistä.
Heikompia puolia ovat käyttöliittymän tietyt graafiset kömpelyydet sekä se, että kommenttien lisäämistavat eivät ole niiden lukemisen kannalta aivan intuitiivisia. Osa kommenteista voi olla oppilaille vaikeasti luettavissa, ellei niitä asettele sopivasti tekstiin. Oppilaita pitää toki myös opettaa lukemaan Turnitin kommentteja ja tunnistamaan pikakommentteja.
4. MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Menetelmä on varauksin toimiva niin yksin kuin yhdessäkin tehtäviin kirjoitelmien tarkistamisiin.
Tarvittavat resurssit: Turnitin-palvelu, tietokone ja/tai iPad
Sovellettaessa otettava huomioon: kannattaa kokeilla ja vertailla keskenään Turnitinin selain- ja iPadin app-versio, sillä kummankin käyttöliittymä on varsin erilainen.
5. LINKIT JA LIITTEET
https://www.youtube.com/watch?v=r9_mmowfEDo&list=PL59EB9C17B3F8C9C6
Nimi ja oppiaine: Sara Eeva (TNK) / äidinkieli
1.YLEISTIEDOTHyvän käytännön nimi: Sähköinen miellekartta ilmaisella Mindmup-sovelluksella, myös Popplet-sovellusta käytetty
Tiivistelmä: Opiskelijat tekevät miellekartan ja jakavat sen verkossa, esim. Moodlessa, toisilleen. Miellekartta toimii esimerkiksi runon tai novellin avaajana ja auttaa kertaamaan pohjatekstin kirjallisuusesseeseen, tekstitaidon tehtävään tai IB-loppukokeeseen .
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Kaikki lukiolaiset, myös opetusharjoittelijat
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus: Yksin tai ryhmissä opiskelijat purkavat tekstin kirjallisuuskäsitteiden avulla ja tekevät miellekarttamuistiinpanot. Helppokäyttöinen!
Käytännön kokemuksia: Auttaa muistamaan olennaiset asiat. Koska runo- tms. tulkinnat ovat erilaisia, miellekartta ei riitä, ellei ole itse tehnyt purkutyötä. Toimii siis lähinnä kertaamisen apuna. Olen myös antanut läksyksi miellekartan tekemisen niin, että linkki valmiiseen karttaan lähetetään Moodleen tai sähköpostiin. Nopeasti näkee, miten opiskelija on tekstin prosessoinut.
4. MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Auttaa olennaisen erottamisessa analyysivaiheessa ja kirjallisuuskäsitteiden sekä tekstin sisällön muistamisessa. Helppo jakaa muille.
Tarvittavat resurssit: Mindmup on ilmainen ja helppokäyttöinen ohjelma, kuten Poppletkin
Sovellettaessa otettava huomioon: Vain omilla tunnuksillaan kartan luonut voi muokata miellekarttaa Poppletissa.
4. KUVAT JA VIDEOT
Esimerkkejä kaunokirjallisuuden pohjalta tehdyistä miellekartoista:
http://www.mindmup.com/#m:a14b19a0c0365f01314d150eed63943393
http://popplet.com/app/index.php#/1374903
Nimi ja oppiaine: Katri Karvonen (äidinkieli) ja Jani Kiviharju
(tietotekniikka), Helsingin normaalilyseo
1.YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Lukiolaisten opiskelutaitojen kurssi.
Tiivistelmä: Lukion 1. vuosikurssin opiskelijoiden
opiskelutaitojen kurssi lukio-opintojen alkuun. Kurssin tavoitteena on
tutustuttaa lukiolaiset koulun laitteisiin, verkkoinfrastruktuuriin ja
virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Lisäksi tavoitteena on helpottaa oman
henkilökohtaisen tietokoneen käyttöönottoa ja yleisemmin tietotekniikan käyttöä
opiskelussa. Tavoitteena on myös varmistaa kaikille lukiolaisille riittävät
perustaidot sekä helpottaa siirtymää peruskoulusta lukioon. Kurssilla opiskellaan
keskeiset periaatteet tietoturvasta, tekijänoikeuksista ja tiedonhausta sekä
tiedon muokkaamisesta osaksi omaa tekstiä. Kurssin ohjaajina syksyllä 2014 toimivat
äidinkielen opettaja Katri Karvonen ja tietotekniikan opettaja Jani Kiviharju.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Lukion 1. vuosikurssin opiskelijat. Käytänne on oma kurssikokonaisuutensa,
mutta sen osia voisi hyödyntää missä tahansa oppiaineessa.
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus:
Kurssin aluksi opiskelijat loivat itselleen tunnukset koulun
Edu2.0-opiskeluympäristöön ja tutustuivat toisiinsa verkkoympäristön chatissa
ennalta kirjoitettujen aiheiden avulla (mm. Kerro muille, mikä on paras tapa
nauttia elämästä./Mitä odotat lukio-opiskelulta?/ Miksi lukion ykkösille tulisi
tai ei tulisi järjestää nasutusta?).
Kurssin aikana käytettiin monipuolisesti oppimisympäristöön liittyviä
työkaluja. Lukiolaiset saivat tuntien teemoihin liittyen etätehtäviä, joilla he
valmistautuivat tulevaan aiheeseen tai vahvistivat opiskellun teeman
osaamistaan. Ennen museovierailua he harjoittelivat tiedonhakua ja tutustuivat
samalla näyttelyn aiheeseen (Tove Jansson). Käytetyt hakukeinot ja hakusanat
kirjoitettiin tunnilla kaikkien näkyville Padlet-palveluun ja sen pohjalta
mietittiin jatkokeinoja tehostaa tiedonhakua. Vastauksia etätehtävien
kysymyksiin kirjoitettiin kunkin opiskelijan omaan sähköiseen portfolioon, joka
löytyi oppimisympäristöstä. Opiskelijat myös kirjoittivat pareittain
museovierailuraportin oppimisympäristön wikisivulle ja saivat saman wikin
kautta palautteen tekstistään.
Kurssilla tehtiin ryhmätyönä TVT-teemaiset Prezi-esitykset (aiheina mm.
Google Drive, Creative Commons, Evernote ja Khan academy), jotka kerättiin
yhdeksi tietopankiksi. Kurssin lopuksi opiskelijat täyttivät elomake-pohjaisen itsearviointi-
ja palautekyselyn (https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/53729/lomake.html).
Eräs kurssin keskeinen piirre oli, että kaikki opettajien jakamat ja
opiskelijoiden luomat materiaalit jäävät oppimisympäristön kautta
opiskelijoiden hyödynnettäviksi koko lukio-opiskelun ajaksi. Vastaavasti
opiskelijoiden portfolioon palauttamat työt, verkkokeskustelut, wikiraportit,
Prezi-esitykset ja muut tehtävien vastaukset ovat helposti opettajien
tutustuttavissa ja käytettävissä arvioinnin pohjana sekä pidemmällä aikavälillä
opiskelijan kehityksen seurantavälineenä esimerkiksi äidinkielen opinnoissa. Oppimisympäristö
toimi joustavasti materiaalin jakamisen, pari- ja ryhmätehtävien työstämisen
sekä töiden palautuksen paikkana.
Käytännön kokemuksia:
Kaikkiaan kokemus kurssista oli positiivinen. Opiskelijoiden palaute
kurssista kokonaisuutena oli hyvää (opiskelija-arvion ka. 8,1) ja kurssi
koettiin enimmäkseen hyödyllisenä. Opiskelijat huomasivat, että virtuaalinen
oppimisympäristö on kätevä paikka työskentelyyn ja töiden palauttamiseen, mutta
vaatii jonkin verran totuttelua. Selvästi vielä enemmän tarvitaan työskentelyn
ohjausta ja apua opiskelun ja etätehtävien aikataulutukseen. Monella
lukiolaisella etätehtäviä kasaantui loppujaksoon ja se aiheutti turhautumista,
jolta olisi vältytty pilkkomalla työ sopiviin osiin ja pitämällä omasta
työskentelyaikataulusta huolta.
4. MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus:
Kurssikokonaisuus sopii
lukio-opintojen alkuun. Yksittäisiä menetelmän osia voi käyttää erityisesti
kielten ja reaaliaineiden opiskelussa: verkkokeskustelu, wikiraportointi ja
Prezi sopivat näihin aineisiin hyvin. Ympäristöksi tarvitaan jokin nykyaikainen
verkko-opiskeluympäristö, josta löytyy tyypilliset yhteisöllisen (sosiaalisen)
median työkalut. Vaihtoehtoisesti keskustelua voisi käydä esimerkiksi Today’s
meet palvelussa ja wikityöt Wikispaces-palvelussa, jotka ovat opetuskäyttöön
maksuttomia.
Tarvittavat resurssit:
Yllä mainitun
verkkoympäristön ja opettajien lisäksi opiskelijoille tarvitaan tietokoneet
käyttöön, joko koulun puolesta tai itse hankittuina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti