Nimi ja
oppiaine: Katja Leinonen (ONK), kemia
Nimi ja oppiaine: Katja Leinonen (ONK), kemia
Nimi ja oppiaine (ja koulu): Ari Myllyviita, kemia, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
1.YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Videoprojekti iMoviella, itsearviointi Socrativella
Tiivistelmä: Kokeellisen työskentelyn, siitä tehtyjen havaintojen ja päätelmien arviointia videoiden avulla.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Kaikki
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus:Opiskelijoiden tehtävänä oli määrittää kidevedellisen kuparisulfaatin kideveden määrä kokeellisesti. Opiskelijat videoivat työn suorituksen ja laskivat tarvittavat laskut. Sen jälkeen videosta poistettiin ääniraita, editoitiin video sopivan mittaiseksi ja lopuksi äänitettiin uusi ääniraita. Tehtävänä oli selittää mitä työssä tehtiin, mitä saatiin tulokseksi ja miten tuloksista saatiin laskettua pyydetty asia. Opiskelijat tekivät ryhmänä omasta työstään itsearvioinnin Socrativella ja lähettivät videon opettajalle arvioitavaksi airplayn avulla.
Käytännön kokemuksia: Opiskelijat omaksuivat uusien appien käytön nopeasti. Opiskelijat pitivät ryhmätöskentelystä ja kaikki haluaisivat tehdä myös tulevilla kemian kursseilla videoprojekteja. Opettajana pidän videoprojekteista siitä syystä, että opiskelijat pääsevät selittämään mitä he ovat tehneet ja miksi sekä sanallistamaan havaintojaan.
Hyvän käytännön nimi: Videoprojekti iMoviella, itsearviointi Socrativella
Tiivistelmä: Kokeellisen työskentelyn, siitä tehtyjen havaintojen ja päätelmien arviointia videoiden avulla.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Kaikki
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus:Opiskelijoiden tehtävänä oli määrittää kidevedellisen kuparisulfaatin kideveden määrä kokeellisesti. Opiskelijat videoivat työn suorituksen ja laskivat tarvittavat laskut. Sen jälkeen videosta poistettiin ääniraita, editoitiin video sopivan mittaiseksi ja lopuksi äänitettiin uusi ääniraita. Tehtävänä oli selittää mitä työssä tehtiin, mitä saatiin tulokseksi ja miten tuloksista saatiin laskettua pyydetty asia. Opiskelijat tekivät ryhmänä omasta työstään itsearvioinnin Socrativella ja lähettivät videon opettajalle arvioitavaksi airplayn avulla.
Käytännön kokemuksia: Opiskelijat omaksuivat uusien appien käytön nopeasti. Opiskelijat pitivät ryhmätöskentelystä ja kaikki haluaisivat tehdä myös tulevilla kemian kursseilla videoprojekteja. Opettajana pidän videoprojekteista siitä syystä, että opiskelijat pääsevät selittämään mitä he ovat tehneet ja miksi sekä sanallistamaan havaintojaan.
Nimi ja oppiaine: Katja Leinonen (ONK), kemia
1.YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Tehtävien sähköinen arviointi Showbien avulla
Tiivistelmä: Opiskelijat palauttavat arvioitavaksi tehtäviä Showbien kautta. Opettaja korjaa tehtävät Showbien työkaluilla. Korjaukset ovat välittömästi opiskelijoiden nähtävissä.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Kaikki
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus: Kurssin alussa opettaja hyväksyy opiskelijat kurssille Showbiessa. Jokaista palautettavaa tehtävää varten luodaan oma kansio, johon opiskelijat tehtävät palauttavat. Opiskelijat voivat tehdä esimerkiksi tutkivan oppimisen tehtävän Notability tai Explain Everything appilla. Jos tehtävään liittyy rakennekaavojen piirtämistä, niin voidaan käyttää esimerkiksi Element appia. Opettaja pystyy Showbien ilmaisversiossa tekemään punakynämerkintöjä sekä kirjoittamaan kommentteja opiskelijalle.
Käytännön kokemuksia: Opiskelijat omaksuivat uusien appien käytön nopeasti. Korjaaminen oli nopeaa ja vaivatonta.
4. MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Hyvän käytännön nimi: Tehtävien sähköinen arviointi Showbien avulla
Tiivistelmä: Opiskelijat palauttavat arvioitavaksi tehtäviä Showbien kautta. Opettaja korjaa tehtävät Showbien työkaluilla. Korjaukset ovat välittömästi opiskelijoiden nähtävissä.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Kaikki
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus: Kurssin alussa opettaja hyväksyy opiskelijat kurssille Showbiessa. Jokaista palautettavaa tehtävää varten luodaan oma kansio, johon opiskelijat tehtävät palauttavat. Opiskelijat voivat tehdä esimerkiksi tutkivan oppimisen tehtävän Notability tai Explain Everything appilla. Jos tehtävään liittyy rakennekaavojen piirtämistä, niin voidaan käyttää esimerkiksi Element appia. Opettaja pystyy Showbien ilmaisversiossa tekemään punakynämerkintöjä sekä kirjoittamaan kommentteja opiskelijalle.
Käytännön kokemuksia: Opiskelijat omaksuivat uusien appien käytön nopeasti. Korjaaminen oli nopeaa ja vaivatonta.
4. MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Välillä voi pyytää myös
koti- tai tuntitehtäviä katsottavaksi, vaikkei niitä aikoisi arvioidakaan. Tämä
on nopea tapa isossa lukioryhmässä selvittää tärkeiden asioiden hahmottamisessa
esiintyvät vaikeudet eri opiskelijoilla. Avoimen kokeellisuuden
tutkimussuunnitelmat on myös helppo kerätä ryhmiltä Showbien avulla ja
suunnitelman tekeminen voi näin olla osa kokeellisen työskentelyn arviointia.
Tarvittavat
resurssit: iPad, Element, Notability tai Explain Everything ja Showbie.
Notability ja Explain Everything ovat maksullisia appeja.
Nimi ja oppiaine (ja koulu): Ari Myllyviita, kemia, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
Tiivistelmä: Kemian opetuksessa niin aineistojen jakamisessa – tehtävät ja ratkaisut –
voidaan jakaa virtuaalisen oppimisympäristön kautta. Uudet oppimisympäristöt
sisältävät niin keskusteluympäristön kuin sähköisen arvioinnin työkalut.
Joissakin toimii oma sisäinen sähköposti, pienryhmiin jako, oma kalenteri.
Virtuaaliset ympäristöt toimivat myös eri älypuhelimilla.
2.
LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
3. KUVAUS
Ympäristö: Edmodo, www.edmodo.com , Yammer, www.yammer.com
Kemian
opetuksessa niin aineistojen jakamisessa – tehtävät ja ratkaisut – voidaan
jakaa virtuaalisen oppimisympäristön kautta – ainakin niin kauan kuin lukiolaiset
eivät ole saaneet hankituksia omia oppikirjoja ja jos oppikirjoista on useita
painoksia, joissa tehtävien numerointi ja sisällöt eroavat toisistaan.
Uudet
oppimisympäristöt (esim. Edmodo, Yammer, Edu 2.0) sisältävät aineistojen
jakamisen lisäksi niin keskusteluympäristön kuin sähköisen arvioinnin työkalut.
Joissakin toimii oma sisäinen sähköposti, pienryhmiin jako, jopa oma kalenteri.
Virtuaaliset ympäristöt toimivat myös eri älypuhelimilla (Windows, Android,
iPhone, joko selaimen tai oman appsin kautta).
Edmodo käytössä KE1-KE3
–kursseilla, Yammer KE4-KE6 –kursseilla (koulussa tehty sopimus)
Tarvittavat
resurssit: selain
1.YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Muokattavat sähköiset oppikirjat kemian opetuksessa (e-Oppi)
Tiivistelmä: Suomen ensimmäiset lukion kemian sähköiset oppikirjat ja maailman
ensimmäiset muokattavat oppikirjat ovat osana kemian opetusta. Muokattavuus
merkitsee opettajan näkökulmasta sitä, että opettaja voi muokata oman koulun ja
oman opetuksen mukaisen oppikirjan helpolla tavalla. Lukiolaisenkin voi muokata
omaa oppikirjaansa ja tuottaa siihen aihekohtaisesti omia sivuja kuvien ja
videoiden kera.
2.
LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
3. KUVAUS
Ympäristö: Peda.net tai OnEdu -ympäristö
Kuva: Oppikirjan sivu (opettajan
näkymä).
4.
MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus:
Käyttötarkoitus:
Sähköisten
oppikirjojen seuraava tason muodostavat muokattavat oppikirjat.
Sähköiset ”kopiot” perinteisistä oppikirjoista (pdf-tiedostoja) eivät
edusta nykyaikaista tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä. Sähköisten
oppikirjojen mukana tulee (yleensä) oppimisympäristö tai ainakin alusta, johon
kirja on upotettu. e-Opin tapauksessa kirjat sijaitsevat peda.net-ympäristössä
tai ovat ns. Zine-kirjoja OnEdu-ympäristössä (tuki Office 365-palveluun).
Osasta kirjoista on tuotettu myös ns. iPad-kirjat (jotka eivät ole enää
muokattavia).
Kuva MobieZine-kirjasta:
Muokattavien kirjojen merkitys opettajien oman opetuksen kehittämisessä on merkittävä, koska se mahdollistaa oman opettajuuden toteuttamisen, oman etenemismallin viemisen oppikirjaan, omien ulottuvuuksien ja painotuksien vahvistamisen oppikirjassa. Oppikirja ei ohjaa opetusta ja opettajaa, vaan opettaja ohjaa opetusta ja myös oppikirjaa.
Sähköinen oppikirja on käytössä
KE1-KE3 –kursseilla, kokeiluna KE4 –kurssilla. KE5- ja KE6 –kurssien oppikirjat
valmistuvat kuluvan lukuvuoden aikana.
Tarvittavat
resurssit: sähköinen oppikirja ja katseluun ja muokkaukseen
selain
Nimi ja oppiaine (ja koulu): Ari Myllyviita,
kemia, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
1.YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Opettajan kotisivut oppilaiden apuna
Tiivistelmä: Kemian opetuksen www-sivut toimivat linkkikokoelmana, helpon osoitteen
pohjalta myös reittinä kaikkeen tarpeellisen kurssin osalta. Sivut sisältävät
joko suoraan kurssisuunnitelmat tai linkit sähköisten kirjojen sivuilla oleviin
kurssisuunnitelmiin. Linkkejä on lisämateriaaleihin, ohjelmistoihin,
oppimisympäristöihin, kemian opiskelun perusasioihin.
2.
LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
3. KUVAUS
Ympäristö: Opettajan oma www-sivusto,
osoite www.myllyviita.fi/kemianopetus
Kuva (screenshot kemian sivuston
etusivusta).
4.
MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus:
Käyttötarkoitus:
Kemian
opetuksen www-sivut ovat kokoelman kemian opetuksessa tarpeellisia linkkejä (opettajan
työpöytä). Sivusto on jaettu yläkoulun ja lukion kesken ja sitten kursseittain.
Sivustolla on linkki opettajan omaa lukujärjestykseen, omiin sähköisiin
oppikirjoihin, myös muiden tuottamiin materiaaleihin eli sisältää niin
lukiolaiselle kuin harjoittelijalle tarpeellisia käytännön linkkejä.
Kurssikohtaisissa sivuissa on
kurssisuunnitelma (tai linkki siihen) ja linkit oppimisympäristöihin.
Kurssisuunnitelmissa voi olla myös linkit kurssin materiaaleihin (aineistojako). Oma sivusto mahdollistaa
kaiken materiaalin jakamisen välittömästi koko internetissä. Esim. yo-tulosten
jakamisen korjauksesta, reaaliajassa.
Tarvittavat
resurssit: Dreamveawer, www-sivujen editointiohjelma, oma www-sivusto (oma
domain)
Nimi ja oppiaine (ja koulu): Ari Myllyviita,
kemia, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
1.YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Blogi lukion kemian opettajan ja opetuksen tukena
Tiivistelmä: Tietyillä kursseilla pidän opettajan blogia niin lukiolaisten
(erityisesti poissaolleiden) tueksi, kokoamaan tunnilla nousseita ajatuksia ja
mahdollisesti työskentelystä otettuja kuvia. Blogi mahdollistaa myös opettajan
oman toiminnan reflektoinnin tulevia oppitunteja ajatellen niin kyseisellä
kurssilla kuin seuraavalla kurssilla saman tunnin osalta.
2.
LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
3. KUVAUS
Ohessa kuva blogista.
4.
MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus:
Käyttötarkoitus:
Blogi on oppituntien opettajan
”päiväkirja” tuntien sisällöistä. Tarjoaa kuvauksen tunnista poissaolleille ja
myös kertauksen läsnäolleille.
Opettajalle kertaus (reflektio)
tunnista. Pikakertaus heti tunnin jälkeen toteutettuna antaa hyvän pohjan ko.
tunnin jatkokehittelylle ja erityisesti uusien ideoiden kirjaamiselle.
Käytössä lukion kemian
abikursseilla.
Tarvittavat
resurssit: WordPress –ohjelma (oma sivusto), toimii millä tahansa
valmiilla blogi-alustalla.
Nimi ja oppiaine (ja koulu): Ari Myllyviita,
kemia, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
1.YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Käsitekarttojen hyödyntäminen kemian opetuksessa
Tiivistelmä: Kemian opetuksessa käytetään laajasti hyvinkin tarkkaan määritettyjä
käsitteitä. Näiden käsitteiden keskinäiset yhteydet muodostavat niiden
ymmärtämisessä tärkeän osan. Käsitteiden kokoaminen oppituntien ja
aihekokonaisuuksien käsittelyn jälkeen ja niiden sitominen aiemmin opittuihin
käsitteisiin luo uuden tyyppisen oppimisen työvälineen.
2.
LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
3. KUVAUS
Ohjelmat: CmapTools –käsitekarttaohjelma,
http://cmap.ihmc.us/ , FreeMind
–miellekartta ohjelma, http://freemind.sourceforge.net/
Kuva: Lukiolaisen tekemä
käsitekartta KE3-kurssilla (yksi kurssin tuotoksista)
4.
MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus:
Käyttötarkoitus:
Jokaisen
oppitunnin tehtäviin liittyy oppitunnin käsitteiden kerääminen ja niiden
liittäminen aloitettuun käsitekarttaan. Käsitekarttojen opiskelu aloitetaan jo
yläkoulussa (Viikissä) ja sitä jatketaan lukiossa. KE3-kurssilla otetaan
käyttöön tätä tarkoitusta varten olemassa oleva ohjelma. Kurssin aikana koottu
käsitekartta muodostaa yhden arvioitavan kurssituotoksen.
Tarvittavat
resurssit: tietokone, ohjelmat (linkit edellä)
Nimi ja oppiaine (ja koulu): Ari Myllyviita, kemia, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
1.YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Animaatiot mikrotason kemiallisten ilmiöiden kuvaamisessa
Tiivistelmä: Mikrotason kemiaa käsitellään lukion kemian 2.kurssilla (Kemian
mikromaailma). Ilmiöitä selitetään ja kuvataan erilaisilla malleilla. Mallien
ymmärtämisessä erityisesti kemiallisten reaktioiden (kestot milli- tai
nanosekunteja) tai sidoksien kohdalla animaatioiden hyödyntäminen on
hyödyllistä. Lukiolaiset tuottavat (ja esittävät) osana kurssin loppuarviointia
animaation jostakin ilmiöstä.
2.
LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
3. KUVAUS
Ohjelma: ChemSence Animator –ohjelma (Windows,
Mac), osoite http://chemsense.sri.com/ , (iPad-käyttäjät älkää vaivautuko).
Kuva (screenshot animaatiosta).
4.
MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus:
Käyttötarkoitus:
Mikrotason
kemiaa käsitellään lukion kemian 2.kurssilla (Kemian mikromaailma). ilmiöitä –
ionien syntyminen ja ionisidoksien muodostuminen, elektronien virittyminen,
molekyyliorbitaalien syntyminen, vetysidoksien syntyminen ja katkeaminen,
hydratoituminen, metallisidoksen malli, selitetään ja kuvataan erilaisilla
malleilla. Lukiolaiset tuottavat nämä animaatiot. Mallien ymmärtämisessä
erityisesti kemiallisten reaktioiden (kestot milli- tai nanosekunteja) tai
sidoksien kohdalla animaatioiden hyödyntäminen on mielekästä ja mahdollistaa
erittäin nopeiden ilmiöiden kuvantamisen ymmärrettävällä ja visuaalisella
tavalla. Lukiolaiset tuottavat (ja esittävät) osana kurssin loppuarviointia
animaation jostakin ilmiöstä..
Käytössä lukion kemian 2.kurssilla
(Kemian mikromaailma).
Tarvittavat
resurssit: ChemSence Animator –ohjelma, tuotoksien jakamisen alusta
Nimi ja oppiaine (ja koulu): Ari Myllyviita,
kemia, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
1.YLEISTIEDOT
Hyvän käytännön nimi: Molekyylimallinnusohjelmien (3D) hyödyntäminen kemian opetuksessa
Tiivistelmä: Orgaanisen kemian molekyylien mallintamisessa (3D) käytetään omia
ohjelmia. KE1- ja KE2-kurssien orgaanisen kemian osioissa mallinnusohjelmat
antavat mielekkään mahdollisuuden toteuttaa molekyylien hahmottamista
3D-maailmassa. Ohjelmat myös pystyvät optimoimaan annettujen atomien ja
sidoksien mukaan molekyylien rakenteet. Opetuksessa ohjelmat toimivat niin
sidosteorioiden kuin isomerian opetuksessa.
2.
LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
Kohderyhmä: Lukiolaiset, lukion opettajat, harjoittelijat
3. KUVAUS
Ohjelmat: Avogadro, http://avogadro.cc (Win, Linux, Mac) tai ChemSketch,
http://www.acdlabs.com/ (Win)
Kuva: 3D-malli orgaanisesta
molekyylistä – Ibuprofeeni - Avogadro-ohjelmalla tehtynä
4.
MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus:
Käyttötarkoitus:
Orgaanisen
kemian molekyylien mallintamisessa (3D) käytetään omia ohjelmia: Avogadro,
ChemSketch, ChemDoodle tai SymyxDraw. Kurssin (KE1) asennetaan ohjelmat
tietokoneille ja niiden käyttöä opastetaan – hyötä kaikilla seuraavilla
kursseilla.
Orgaanisten molekyylien hahmottaminen
vaatii kolmiulotteista hahmottamista. Varsinkin isomerian opiskelussa
stereokemialla on suuri merkitys (osa isomerioista perustuvat geometriaan).
Myös perushiilivetyjen rakenne on helpompi hahmottaa 3D-maailmassa kuin
2D-maailmassa.
Tarvittavat
resurssit: tietokone, ohjelmat (linkit edellä)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti