Jari Honkanen, Oulun normaalikoulu
Lukion taloustiedon
kurssin koe toteutettiin Oulun normaalikoulun lukiossa 2. jaksossa
sähköisesti 29 opiskelijan ryhmälle. Koe laadittiin Google Formilla.
Lomakkeeseen upotettiin You Tube-videoita ja linkitettiin
kirjoituksia ja haastatteluja ulkoisiin Internet-aineistoihin. Itse
lomakkeeseen laadittiin monivalintojen ohella vastauskenttiä, joihin
opiskelijat ohjattiin vastaamaan aineistopohjaisia vastauksia eri
lähteistä.
Kokeen teki kuusi
opiskelijaa PC-tietokoneilla, jotka olivat kiinteässä verkossa ja loput
23opsikelijaa iPadilla langattoman verkkoyhteyden varassa. Kaikki
kokeentekijät onnistuivat vastaamaan tehtäviin. Yhdellä
PC-vastaajalla tuli ongelmia ja hän joutui aloittamaan kokeensa alusta
lähtien uusiksi. Myös yhdellä iPadilla kokeensa tekevällä iPad ”hyytyi”,
jonka seurauksena laitteen välimuisti tyhjennettiin ja koe piti
suorittaa uusiksi alusta lähtien. Molemmat ehtivät
tehdä kokeensa sovitussa ajassa, palautteena iPad-opiskelija kertoi
olleensa asiaan tyytyväinen, koska sai vielä hioa vastauksiaan.
Langaton verkko kesti
kuormituksen hyvin. Valvonnan vuoksi ja vilpin vuoksi koetila
järjestettiin iPadeilla vastaavien opsikelijoiden suhteen siten, että
luokkatilaan muodostettiin kolme ympyrää, jotta kukaan
kokeentekijä ei voinut nähdä toisten näyttöjä. Sen vuoksi valvova
opettaja joutui vastaavasti kiertämään luokkatilassa pitkin koetta.
Ipadilla, ilman
erillistä näppäimistöä vastanneiden vastaukset olivat keskimäärin
vähintään yhtä pitkiä, käytännössä jopa pitempiä kuin PC-koneella
erillisellä näppäimistöllä kirjoittaneiden vastaukset.
Jälkeenpäin iPadin
käyttö koetilanteessa asettaa valvonnallisen haasteen, jonka ratkaisuksi
koulussa on pohdittu laitteiden etälukitusmahdollisuutta mm. LightSpeed
–ohjelmiston avulla. Muutoin IPad näyttäisi
soveltuvat sähköisen kokeen tekemiseen mainiosti.
Nimi ja oppiaine: Markus Järvinen (TNK) Historia ja Yhteiskuntaoppi
Hyvän käytännön nimi: Koepalaute powerpointtina ja äänitiedostona
Tiivistelmä: Annetaan kokeesta tai tehtävistä palautetta pp –dioina, joihin on liitetty opettajan palautetta äänitiedostona.
2. LUOKITTELUT
Kohderyhmä: Lukio-opetus.
3. KUVAUS
Menetelmän kuvaus: Tutustuvat kokeen jälkeen opettajan antamaan palautteeseen pp-esityksenä joka jaettu heille esim. wilman kautta linkkinä..
Käytännön kokemuksia: Toimintatapaan oltu tyytyväisiä.
4. MENETELMÄN SOVELTAMINEN
Käyttötarkoitus: Ryhmälle annettavassa koepalautteessa toimiva malli.
Tarvittavat resurssit: Läppäri, erillinen mikrofoni parantaa laatua..
Sovellettaessa otettava huomioon:
4. KUVAT JA VIDEOT
Voit laittaa halutessasi kuvia tai videoita käyttämästäsi menetelmästä.
malli pp: https://www.dropbox.com/s/krnuaywgt2nprho/HYV%C3%84T%20k%C3%A4yt%C3%A4nteet%20pp-koepalaute%20MJ%C3%84.docx
Videoesittely: pp palaute esimerkki https://www.dropbox.com/s/7p6jobxo06xcofm/pp%20palaute%20esimerkki.mp4
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti