Vid Vasa övningsskolas gymnasium ser vi
LUTO-projektet som en god möjlighet att skapa kontaktytor till övriga
övningsskolor. Genom detta kan vi få och dela med oss av kunskaper och erfarenheter
då det gäller utvecklingen av skolans verksamhetskultur och lärmiljö. Nedan
följer några exempel på sådant som varit och är aktuellt under läsåret
2013-2014.
1. 1-1
från hösten 2014
Vi närmar oss övergången till en
digitaliserad studentexamen och de första elektroniska proven skrivs hösten
2016. De studerande som inleder sina studier i gymnasiet i höst kommer troligen
att skriva något av studentproven med hjälp av dator. Vid Vasa övningsskolas
gymnasium planerar vi nu på allvar att fr.o.m. hösten 2014 gå in för det som
brukar kallas 1-1 (en dator per studerande). Vi har en grupp som aktivt jobbar
med detta och vi har konstaterat att det finns mycket som behöver tas i
beaktande. Det kunde vara intressant att också höra mera om hur övriga
övningsskolor tänker kring dessa frågor.
2. Digitalisering
av undervisning samt elektroniska uppgifter och prov
Ett av LUTO-projektets konkreta mål är att
utvärdera och utveckla användningen av elektroniska verktyg och material i
undervisningen. Under läsåret har detta varit ett högaktuellt tema vid Vasa
övningsskola. Lärarna har dels jobbat kring dessa frågor i ämnesgrupper inom
skolan och dels också tillsammans med lärare från övriga gymnasier i
Vasanejden, inom Vi7-nätverket. Förhoppningsvis kan övriga övningsskolor få del
av detta arbete via kommande ämnesgruppsträffar som ordnas i LUTO-projektets
regi
.
3.
Windows 8 tablets i undervisningen
Under läsåret har lärare använt en
klassuppsättning Windows 8 tabletter i sin undervisning. Datorerna har varit
bokningsbara och har använts inom ett flertal ämnen. Datorerna är så kallade
hybrider, dvs. de kan användas som en vanlig laptop med tangentbord men
tangentbordet kan också kopplas loss och på så sätt kan man använda den som en
fristående pekplatta. Under våren kommer vi att försöka summera och utvärdera
om dessa typer av datorer ger något mervärde till undervisningen.
4.
Experntäverk – experter online
Vasa övningsskolas gymnasium deltar för
tillfället i utvecklingsarbetet kring Expertnätverk i Svenskfinland tillsammans
med Karleby svenska gymnasium och Kronoby gymnasium. Projektet fungerar i nära
samarbetet med Ekonomiska Informationsbyrån (www.tat.fi)
som koordinerar Näringslivets Ungdomsprogram och som upprätthåller webbtjänsten.
Syftet är att föra ungdomar, skolvärlden och arbetslivet närmare varandra genom
att erbjuda studerande och experter möjligheter till dialog.
Tanken är att en expert kan göra ett
virtuellt besök till klassrummet, berättar om ämnet och sitt yrke utgående från
sitt eget arbete och sina egna erfarenheter, och svarar på studerandens frågor.
På ett behändigt sätt kan ett expertbesök tillföra ny information, nya
synvinklar och diskussionsämnen till lektionen. Mera information på finns på www.expertnatverk.fi och www.asiantuntijaverkosto.fi.
5.
Didactor
Didactor är en lärmiljö på nätet och ett
digitalt verktyg för läraren. Vid Övningsskolan används Didactor främst inom
språkundervisningen men även inom andra ämnen. Elisabeth Horn, lärare i
engelska, skrev en artikel om denna lärmiljö i Tutkoke-nyhetsbrevet som utkom i
februari. Eftersom arbetet med Didactor också berör sådant som är aktuellt inom
LUTO-projektet, bifogas artikeln här.
Andreas Sundstedt, IT-pedagog
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti