torstai 25. syyskuuta 2014

Matemaattisten aineiden opettajat koolla Tampereella 3.9.2014

Normaalikoulujen lukioiden matemaattisten aineiden opettajat kokoontuivat Tampereen yliopiston normaalikoulussa 3.9.2014 jakamaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöön liittyviä kokemuksia ja käytänteitä. Osallistujia oli Helsingistä, Joensuusta, Jyväskylästä, Oulusta, Turusta ja Vaasasta.

Tapaamisen alussa kuultiin opiskelijoiden kokemuksia. Kaksi Tampereen yliopiston normaalikoulun iPad-tutorina toimivaa lukiolaista kommentoi mobiililaitteiden käyttöä. Heidän mukaansa tabletteja on helpompi kantaa mukana kuin kannettavia tietokoneita, jolloin koulutöitä on helpompi tehdä esim. bussimatkoilla ja hyppytunneilla. Tablettien käyttö on monipuolistanut myös muistiinpanojen tekemistä oppitunneilla.

Tapaamisessa keskusteltiin mobiililaitteiden käytöstä lukio-opetuksessa. Jokaisen lukion edustajat esittelivät omia käytänteitään ja käyttämiänsä oppimisympäristöjä. Keskusteluiden jälkeen tultiin siihen tulokseen, että monissa lukioissa on käytössä samoja menetelmiä, vaikka käytettävät laitteet ja oppimisympäristöt ovat joiltakin osin erilaisia. Mobiililaitteita käytetään usein opiskeluvälineenä. Keskustelua herätti myös ylioppilaskokeiden sähköistyminen, ja siihen liittyen erityisesti tablettien asema verrattuna kannettaviin tietokoneisiin.

Muita keskustelun aiheita olivat mm. laitteiden kustannukset, mediamaksun periminen, sähköiset kokeet, pilvipalvelut, sähköiset oppikirjat, opetusvideot ja käänteinen opetus (flipped classroom). Ohessa muutamia huomioita keskusteluista: Joissakin kouluissa koulu maksaa laitteet opiskelijoille. Pilvipalveluiden on todettu säästävän aikaa oppitunneilla, sillä se on nopeuttanut kotitehtävien käsittelyä. Sähköisissä oppikirjoissa interaktiivisuus on tärkeää.


Teksti: 
Juha Järvinen, fysiikan, matematiikan ja kemian opettaja
Tampereen yliopiston normaalikoulu

2 kommenttia:

  1. En tiedä miksi tuo iPad piti olla tummennettuna. Turhaa mainontaa leluista. Koulumatkoilla lukiolaiset käyttävät kännyköitä ja nykyaikaiset digi-oppikirjat on luettavissa älypuhelimilla. Myös tehtävien tekeminen jopa sähköisten kokeiden tekeminen onnistuu niille. Olisi ollut paikallaan vakavasti miettiä Digabin linjauksia laitteiden teknologiavaatimusten osalta. Me opetamme myös tvt-osaamista, kun laitteita käytetään. Drilli-Apps-pedagogiikka on oma kuvionsa, johon emme voi lukiolaisiamme altistaa.

    VastaaPoista
  2. Tampereen yliopiston normaalikoulun lukiossa pohdittiin kolme vuotta sitten vakavasti sitä, millaiset laitteet palvelisivat sähköisten ympäristöjen tuomista kouluun parhaiten. Halusimme tarjota opiskelijoille, opettajille ja myös opetusharjoittelijoille mahdollisuuden harpata nopeasti digi -maailmaan. Tuolloin oli tarjolla kolme mahdollisuutta: tabletit, miniläppärit ja pc-laitteet. Teimme ratkaisun ja sen mukaan olemme eläneet.

    Laite sinällään ei ole tärkein. Se, että aletaan toimia sähköisessä ympäristössä aktiivisesti ja monipuolisesti, kuten ylioppilastutkintolautakunnan koulutuksissa kouluttajakin totesi: Ei se, millä laitteella toimitaan, kunhan pidätte huolta siitä, että opiskelijat elävät tässä päivässä niillä laitteilla, joita on tarjolla.

    En halua provosoitua sanasta "lelu". Jokainen tulkoon uskollaan onnelliseksi. Laitteet ovat osoittautuneet käteviksi. Olemme harpanneet tavoitteemme mukaisesti. Opettajamme ovat kehittäneet työtään ja innostuneet ja innostaneet opiskelijoitamme. Opiskelijat pitävät tableteista ja osaavat hyödyntää niitä nopeasti. Oppimista tapahtuu ja sehän on missiomme.

    Maailma muuttuu ja saattaa olla, että jonkin ajan kuluttua laitteet on integroitu vaatteisiin, laseihin tai verkkokalvolle. Tekniikat sinällään eivät ole itsetarkoitus vaan se, mitä laitteilla tai teknisillä ratkaisuilla voidaan saada aikaan.

    Kiitos teille, jotka olitte Tampereella vaihtamassa ajatuksia ja kokemuksia erilaisista laitteista, tekniikoista ja visioitte tulevaisuutta. Yhdessä olemme enemmän!

    VastaaPoista