Kurssin kuudesta viikkotunnista kaksi käytettiin aina salkkutöiden työstämiseen. Lisäksi annoin kurssin aikana tavallista vähemmän läksyjä, jotta opiskelijoilla olisi riittävästi aikaa työstää omia töitään.
Kunkin opiskelijan tuli kurssin aikana tehdä viisi salkkutyötä, joista hän valitsi arvioitaviksi kolme mieleisintä. Arvioitavien töiden reunaehtoina oli se, että yhden niistä oli oltava suullinen ja yhden parin tai ryhmän kanssa tehty. Luonnollisesti nämä ehdot voitiin kuitata yhdellä työllä, niin kuin usein tapahtuikin. Salkkutöiden lisäksi oppilaat kirjoittivat oppimispäiväkirjaa ja itsearvioinnin, jonka yhteydessä he saivat ehdottaa itselleen kurssiarvosanaa perustelujen kera. Näiden lisäksi kurssin aikana pidettiin muutama kuuntelu ja sanakoe, jotka opiskelija sai halutessaan liittää osaksi arvioitavaa salkkuaan.
Korostimme myös sitä, että salkkutöitä tehtäessä tulee miettiä, kuka tekstin tuottaa, kenelle se on tarkoitettu ja mikä tällaisen tekstin konteksti voisi olla. Tällä pyrimme simuloimaan autenttista kielenkäyttöä ja välttää sitä, että opiskelija kirjoittaa opettajalle. Osa opiskelijoista ymmärsi nopeasti tämän, kun taas toisten oli tuesta ja kannustuksesta huolimatta vaikea sisäistää ajatusta.
Käytimme salkkutöiden palautuksessa Showbie-sovellusta, joka
oli vaivaton ja erittäin toimiva alusta salkkutyöskentelylle. Sinne opiskelijat
laittoivat erilaisilla sovelluksilla (esim. Pages, Keynote ja Notability) luomansa
tekstit pdf-muodossa, jotta minun oli helppo merkitä niihin omat kommenttini.
Opiskelijat tekivät myös lyhyitä videoita iMoviella tai äänityksiä Showbien
voicenote-toiminnolla.
Opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä salkkukurssiin, joskin
osalla oli asennoitumisvaikeuksia, mikä näkyi saamattomuutena ja
alisuorittamisena. Moni nautti siitä, että sai itse päättää tarkan aiheen ja
toteutustavan. Lisäksi moni piti kurssin aikaista prosessikirjoittamista
tehokkaana ja kehittävänä, sillä samalla tuli tietoisesti pohdittua, miten
opiskeltu kieliaines muuttuu käyttökieleksi.
Teksti ja kuvat: Olli-Pekka
Salo, ruotsin lehtori, Jyväskylän normaalikoulu
JK. Opetushallitus julkaisi viime vuonna
eurooppalaisen kielisalkun verkkoversion (http://kielisalkku.edu.fi/fi)
perusopetuksen käyttöön ja kielisalkkutyöskentely tullaan mainitsemaan myös
seuraavissa ops-perusteissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti