Uusia toimintatapoja lukion aloittamiseen:
kokemuksia kokeettomasta koeviikosta ja
TVT-taitojen opettamisesta
Sanna Pöysä, Viikin
normaalikoulu
Viime lukuvuoden aikana lukiossamme, Viikin normaalikoulussa, heräsi toive kokeilla uudenlaisia
toimintatapoja aloittavien lukiolaisten kanssa. Tavoitteena oli ensinnäkin
helpottaa ensimmäisen jakson opiskelutaakkaa: opiskelijat olivat aiempina
vuosina kokeneet ensimmäisen jakson ja erityisesti koeviikon raskaana ja pelottavana.
Halusimme myös kokeilla uusia arviointitapoja: miten olisi mahdollista
vahvistaa muiden arviointitapojen käyttöä kokeen sijasta?
Kolmas tavoitteemme liittyi viime vuosina lisääntyneeseen TVT:n käyttöön
opetuksessa. Miten varmistua siitä, että lukiolaiset osaisivat käyttää
laitteitaan ja opetuksessa hyödynnettäviä ohjelmia mahdollisimman varhaisessa
vaiheessa lukio-opintoja, mutta kuitenkin niin etteivät kaikki asiat tulisi
opiskeltavaksi kiireessä oppitunneilla? Aiempina vuosina opiskelijat ovat kokeneet
stressaavana sen, että jokaisella
oppiaineella on ollut omat ohjelmat, niihin on joutunut tutustumaan
vaihtelevalla nopeudella ja laitteiden käyttöä ei ole ehtinyt rauhassa
sisäistää. Yritimmekin miettiä, miten saisimme tarpeeseen vastattua ja helpotettua
näiltä osin lukioon siirtymistä.
“Kokeeton koeviikko” järjestettiin niin, että jokainen opettaja sai itse
päättää järjestetäänkö koetta vai ei sekä pidetäänkö kokeen paikalla normaali
oppitunti. Myös lyhyempään kokeeseen kannustettiin ja lopulta kävikin niin,
että vain muutamasta aineesta oli koeviikolla koe ja muissa arviointi
toteutettiin pitkin jaksoa esimerkiksi erilaisin projektein ja välitestauksin.
Opiskelijoilta kysymäni palautteen perusteella uudenlainen koeviikko herätti
monenlaisia ajatuksia. Koeviikkoa odotettiin toisaalta helpottunein tunnelmin,
kun etukäteen oli tiedossa, ettei kokeita ole useita ja että nekin ovat
lyhyempiä kuin normaalisti. Kokeeton koeviikko myös ohjasi työskentelemään läpi
jakson, mihin on hyvä oppia jo heti lukion aikana. Toisaalta kritiikkiä
herättivät tehtävät, mitä kokeiden sijaan pyydettiin tekemään: osa
opiskelijoista koki rankkana sen, että jakson aikana tuli niin paljon koetta
korvaavia projekteja ja muita tehtäviä. Joillekin oli myös jäänyt olo, ettei
lopullinen kokonaiskuva syntynyt, kun “isoon” kokeeseen kertaaminen jäi pois.
Myös tiedonkulussa on jatkossa oltava tarkempi: opiskelijoille ei ollut
selvinnyt tarpeeksi ajoissa mistä kaikista oppiaineista kokeita on ja missä
taas ei. Jäämmekin pohtimaan miten toimia ensi vuonna ensimmäisen koeviikon
suhteen ja miten kehittää kokeetonta koeviikkoa toimivammaksi.
Kokeeton koeviikko mahdollisti ensimmäisessä jaksossa sen, että saimme
uusille opiskelijoille mahtumaan aiempaa enemmän yhteisiä ryhmäytys- ja
koulutustilaisuuksia. Opiskelijoille järjestettiin ensimmäisellä viikolla
Viikin Stärä peli (Smart Feet-alustalla), jossa he kilpailivat pienissä
ryhmissä koulumme lähiympäristössä Afrikan tähden hengessä. Samalla he
tutustuivat paitsi toisiinsa myös koulun lähiympäristöön ja laitteiden
(tapletit, älypuhelimet) käyttöön. Viikin Stärän kanssa samaan päivään olimme
järjestäneet myös muuta ohjelmaa: TVT-testin mittaamaan lähtötasoa ja tulevia
koulutustarpeita sekä opon ja rehtorin pitämän tapaamisen kurssivalintojen tarkistamiseksi.
Ensimmäiselle kouluviikolle osuikin uusille opiskelijoille vain yksi tavallinen
koulupäivä, kun ryhmäytyminen jatkui loppuviikosta vielä perinteidemme
mukaisesti yön yli kestävällä Kiljavan seminaarilla.
Toisella kouluviikolla uusille opiskelijoille järjestettiin ensimmäistä
kertaa TVT-päivä. Päivän aikana opiskelijat kiersivät pienryhmissä opettajien
järjestämissä TVT- tuokioissa ottaen haltuun opinnoissa tarvittavia ohjelmia ja
muita taitoja. Pisteitä olivat
● Omien koneiden peruskäyttö ja ohjelmien lataus
●
Opiskelutekniikka lukiossa
●
GAFE- Googlen palvelut
opiskelun tukena
●
Tiedonhankinta kirjastossa
●
ePortfolio-ohjelma Kyvyt.fi
Kokemuksemme TVT-päivästä olivat hyvät: opiskelijat saivat yhden päivän
ajan keskittyä pelkästään TVT-taitojen oppimiseen ilman oppitunneilla olevaa
kiirettä. Myös se toimi hyvin, että pisteitä oli useampia ja opiskelijaryhmät
melko pieniä. Tällöin opiskelijoiden päivään tuli vaihtelevuutta ja heidän oli
helpompi kysyä neuvoa kuin suuressa ryhmässä.
TVT-päivän jälkeen opiskelu lukiossa alkoi täysipainoisesti. TVT-taitoihin
palattiin kuitenkin vielä kokeettoman koeviikon aikana, jolloin vapaaksi
jääneille koepaikoille järjestettiin opiskelijoiden itsensä ja opettajien
tärkeäksi kokemaa oppitunnin mittaista koulutusta (BYOD, Excel, Kielten
oppimisalustat). Ensimmäinen koeviikko myös alkoi uusilla opiskelijoilla päivää
muita myöhemmin, jotta alkujakson ryhmäytymisen ja TVT-päivän oppiaineissa
menetettyjä tunteja saatiin korvattua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti