Opinto-ohjaajien tapaaminen 8.5.2014
Helsingissä
Sanna Pöysä, Viikin
normaalikoulu
Normaalikoulujen lukioiden opinto-ohjaajat tapasivat LUTO-hengessä
Helsingin Normaalilyseolla 8.5.2014. Tapaamisen tavoitteena oli jakaa tietoa
siitä, miten eri lukioissa käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa ohjauksessa
sekä ideoida uusia käytänteitä yhdessä. Idea omaan tapaamiseen virisi
opiskelijahuoltoryhmien LUTO-tapaamisessa talvella. Mukana kevään päivässä oli
edustajia Helsingin norsseilta, Turusta, Tampereelta, Joensuusta ja Oulusta.
Päivän ohjelmassa oli “toimintatapapiknikin” lisäksi kaksi mielenkiintoista
ulkopuolista puhujaa. Aamulla vierainamme olivat Auri Kohola ja Sara Peltola
Taloudellisesta tiedotustoimistosta TAT:ista. He puhuivat Virtuaalisesta
tiedeTET-konseptista. Siinä peruskoululaisilla on mahdollista suorittaa
normaalin työelämään tutustumisjakson sijaan virtuaalinen tiedeTET.
TiedeTET-jakson aikana oppilaat paneutuvat kotoa tai koulusta käsin yhteen
tieteelliseen aiheeseen ja saavat siihen ohjausta alalla työskenteleviltä
asiantuntijoilta. Virtuaaliseen tiedeTETiin on mahdollista päästä mukaan TAT:n
kautta ottamalla yhteyttä Sara Peltolaan. TiedeTETin lisäksi meille esiteltiin
TATin Asiantuntijaverkostoa, jonka kautta oppitunneille voi tilata
videoyhteyden kautta asiantuntijavierailijan.
Iltapäivällä saimme vierailijaksi Riku Alkion Lentävästä liitutaulusta. Hän
puhui meille pelipedagogiikasta ja esitteli virtuaalista Smart Feet -alustan
käyttöä. Monella meistä heräsi innostus rakentaa pelialusta ohjauksen käyttöön.
Esimerkiksi me Viikissä ideoimme, että lukiolaisille voisi rakentaa koulun
sisällä tapahtuvan jatko-opintopelin, jossa opiskelijat suorittaisivat
erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin liittyen tehtäviä eri puolilla koulua.
Peliä voisi hyödyntää paitsi abien ohjauksessa, mutta myös muokata lukion 2. vuoden
opiskelijoiden ja peruskoululaisten käyttöön.
Päivän päätteeksi keskustelimme vielä Tampereen Jukka Vuorisen johdolla
oppilas- ja opiskelijahuoltolain muuttumisesta ja sen vaikutuksesta
ohjaustyöhön sekä jaoimme ideoita lukio-ohjauksen kehittämiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti