Muistiinpanoja LUTO-verkostoseminaarista
Luton verkostoseminaari järjestettiin
13.1.2015 Helsingissä hotelli Presidentissä. Aamupäivällä meille luennoi
Matleena Laakso aiheinaan sähköiset kokeet ja erilaiset arviointimenetelmät.
Keskustelua opettajien joukossa herätti varsinkin yo-kokeiden tämän hetkiset tehtävämallit eri
oppiaineissa. Monet opettajat kokivat, että sähköisten yo-kokeiden tehtävät
eivät ole niin monipuolisia kuin nykyisten kokeiden. Luentonsa aikana Matleena
kertoi mm. Google Driven mahdollisuuksista, QR-koodeista ja erilaisten
kyselytyökalujen ominaisuuksista,
esimerkkeinä Kahoot, Quizlet ja Socrative. Saimme myös kokeilla
työkalujen käyttöä opiskelijan näkökulmasta.
Matleenan seminaarin materiaalit
ovat kaikkien luettavissa osoitteessa:
Lisäksi hänen blogissaan
on muitakin esityksiä sähköisistä kokeista:
http://www.matleenalaakso.fi/p/sahkoiset-kokeet.html
http://www.matleenalaakso.fi/p/sahkoiset-kokeet.html
Lounaan jälkeen
keskustelimme työryhmissä arvioinnista, opiskelijoiden opettamisesta itsereflektioon
ja oman osaamisensa jakamiseen. Lopuksi kävimme läpi työryhmien keskustelujen
tuloksia ja keskustelimme yleisesti lukion toimintakulttuurin muutoksen
haasteista.
Arvioinnista mietimme, että olennaista on antaa arvioinnin kriteerit heti kurssin alussa.
Opettaja voi laittaa lukion opiskelijat kurssin alussa pieniin ryhmiin
keskustelemaan siitä, mitä arviointi on ja mitä pitäisi/voi arvioida kyseisessä
kurssissa, kun sen sisältö ja tavoitteet on kerrottu. Ryhmien ajatukset kannattaa koota vielä yhdessä
ja sopia tämän pohjalta kurssin arvioinnin kriteereistä. Arviointikriteerit
pitää antaa myös harjoittelijoille ja muistaa ottaa heidät mukaan
arviointiprosessiin.
Yksi mahdollisuus opettaa
arviointia on hyödyntää vertaisarviointia.
Varsinkin vieraissa kielissä ja äidinkielessä ja kirjallisuudessa opiskelijat
kirjoittavat erilaisia arvioitavia kirjoitelmia. Opettaja voi korjata
opiskelijan kirjoitelman ensimmäisen version, vaikka vain alleviivaamalla
korjattavat kohdat, jolloin opiskelijan pitää itse pohtia, miten tekstiä pitää
muokata. Kirjoitelman toinen, korjattu versio laitetaan kurssin alustalle tai
vaikka Dropboxiin/Google Driveen, jossa jokainen joutuu arvioimaan
kurssitoverinsa kirjoitelman annettujen kriteereiden tai kysymysten pohjalta.
Sähköiset työkalut ovat
monipuolistaneet arviointia siten, että nyt on helppoa pitää kurssin aikana
sähköisiä käsitetestejä ja kerätä erilaisia osasuorituksia, kuten pieniä tutkielmia
ja erilaisia analyysitehtäviä. Opiskelijat voivat laatia käsitekartan kurssin
sisällöistä, animaatioita ym. Osa opettajista hyödyntää välitestien pitämisessä
esimerkiksi Edmodo-alustaa, Moodlea tai Googlen lomakkeita. Muutamat opettajat eivät pidä joskus lainkaan
perinteisiä kokeita, vaan pienet sähköiset osasuoritukset muodostavat
arvioinnin perustan. Kuitenkin ylioppilastutkinto lukion päätteeksi merkitsee
sitä, että opiskelijat on totutettava myös laajempiin kokeisiin.
Sähköisyys toisaalta helpottaa
opettajan työtä, toisaalta osassa jotakin kurssia sähköisyyttä ei ole ehkä
lainkaan mielekästä käyttää. Töiden palauttaminen määräaikaan mennessä
helpottuu esim. käytettäessä sähköistä alustaa, jossa voi asettaa viimeisen
palautusajan. Esille tuli kuitenkin se, että opettajan kannalta määräajoista
kiinni pitäminen on helpompaa pakollisissa aineissa kuin valinnaisaineissa. Monessa
aineessa arvostetaan sitä, että ajankohtainen tieto on heti saatavilla.
Hankalana koetaan piirto-ohjelmien käyttö muilla kuin kosketusnäytöillä.
Totesimme, että lukio-opintojen
alussa on tarpeellista opettaa paitsi erilaisten välineiden käyttöä myös opiskelutekniikan
taitoja. Pohdimme sitä, että opiskelijoiden voi olla raskasta työskennellä aina
sähköisesti. Lisäksi S2-opiskelijoiden oppiminen tai ylipäätään eriyttäminen
vaatii opettajalta sitä, että hän seuraa aktiivisesti opiskelijoiden
edistymistä.
Kokemuksia sähköisistä kokeista oli saatu jo
jonkin verran. Ongelman oli muodostanut välillä se, että verkko saattoi kaatua
kesken kokeen tai että kaikki opiskelijat eivät olleet päässeet siihen
ympäristöön, jossa koe oli. Vieraissa kielissä esimerkiksi sanaston kyselemisessä
sähköinen ohjelma hyväksyy vain yhden tietyn sanan, synonyymi ei kelpaa. Kielten
koe pitääkin usein tarkistaa vielä erikseen ja pisteyttää uudestaan sähköisen pisteytyksen jälkeen. Positiiviseksi puoleksi oli koettu se, että
opettaja antaa ehkä enemmän palautetta
sähköisten kuin paperikokeiden yhteydessä, varsinkin jos antaa palautteen ääninauhoitteena, jolloin opiskelija voi kuunnella palautteen
omalla mobiililaitteellaan missä vaan. Ääninauhoitteen voi antaa yhteisesti myös koko ryhmälle. Sähköisten kokeiden vaarana näimme, että
kokeista tulee pirstaleisempia ja vähemmän luovia, sillä sähköisesti on helpompi
kysellä laajojen kokonaisuuksien sijasta nippelitietoa, kuten vieraissa kielissä
yksittäisiä rakenteita itse tuotettujen lauseiden sijasta. Keskustelimme myös
sähköisen portfolion tekemisestä. Tiedon kerääminen omiin sähköisiin kansioihin
nähdään hyvänä tapana. Opettajien käytössä on mm. Moodle, Edmodo ja Wikispaces tai
Edu2.0.
Itsereflektion välineinä oli käytetty perinteisiä lomakkeita, pieniä testejä, oppimispäiväkirjoja eri ympäristöissä
kuten blogeissa tai omissa kansioissa, ryhmätöiden yhteydessä tehtyä arviointia,
itsereflektiota oppimistaitojen osalta tai kurssin lopussa tehtäviä kyselyitä.
Toisaalta pohdimme, miten näistä kurssin lopussa tehdyistä kyselyistä voisi
päästä eroon tekemällä niiden tilalla jotakin muuta. Itsereflektiota voi
hyödyntää myös kurssin alussa siten, että opiskelijat kertovat, millaiset
työtavat auttavat heitä oppimaan. Näitä työtapoja käytetään kurssin aikana ja
ne annetaan myös kurssilla opettaville harjoittelijoille tiedoksi. Vieraiden
kielten opettaja voi antaa opiskelijoille kurssin alussa jonkin pienen
kirjoitustehtävän, jolloin sekä opettaja että opiskelija näkevät opiskelijan
tason kurssin alussa ja voivat yhdessä asettaa oppimistavoitteita. Itsereflektio koettiin opiskelijalle haasteellisena
tehtävänä silloin, kun yhden jakson aikana pitäisi ehtiä asettamaan itselleen
tavoitteita ja seuraamaan niiden edistymistä ja toteutumista. Opettajalle
itsereflektion edistäminen ei ole helppoa, jos jokaiselle kurssille tulee aina
eri opiskelijoita. Valinnaisaineissa ryhmät pysyvät yleensä samoina, jolloin
itsereflektio ja sen huomioiminen osana oppimisprosessia on helpompi muistaa,
eikä sitä ehkä tarvitse tehdäkään niin usein. Totesimmekin, että olisi hyvä,
jos opiskelijoilla olisi yksi paikka, jonne he tekevät kaiken reflektion ja
jonne kaikilla opiskelijaa opettavilla, opinto-ohjaajalla ja ryhmänohjaajalla
olisi pääsy. Näin kurssien aikaisia itsearviointeja voisi hyödyntää
monipuolisesti. Toisena hyvänä keinona nähtiin se, että ennen ryhmänohjaajan
kanssa käytävää kehityskeskustelua opiskelija täyttäisi monipuolisen
itsearviointilomakkeen, jonka pohjalta keskustelu käydään.
Keskustelimme myös siitä,
miten tuemme opiskelijoiden oman
osaamisen jakamista ryhmässä. Tätä taitoa harjoitellaan, kun opiskelijat
kommentoivat toisen työtä kirjallisesti, tekevät yhdessä projektia tai
kirjallista tuotosta, tai työskentelevät muuten pareittain tai ryhmässä.
Varsinkin Flipped classroom –opetuksessa opiskelijat työskentelevät usein oppituntien
aikana pienissä ryhmissä. Tärkeää on, että opettaja totuttaa opiskelijat
tekemään töitä erilaisissa kokoonpanoissa. Istumapaikkojen säännöllinen
vaihtaminen luokassa totuttaa myös työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa.
Totesimme keskustelun
lopulla myös, miten sähköisyys tekee sen, että opettajat voivat siirtää
helposti osan tehtävistä töistä kotona tehtäviksi. Opiskelijan kotitehtävien
määrä voi näin paisua yllättävän suureksi. Wilmaa voisikin kehittää niin, että
sinne voisi laittaa näkyviin esimerkiksi sen, koska opiskelijan pitää palauttaa
essee jossakin aineessa tai koska hänen pitää saada jokin ryhmässä tehtävä
projekti valmiiksi. Jokaisen opettajan olisi silloin helpompi pohtia
kotitehtävän laajuutta tai palautuspäivää. Keskustelimme myös siitä, miten pelillisyyttä on vaikeaa tuoda
lukio-opintoihin. Kenelläkään ei ollut vielä kokemuksia lukioon sopivista
oppimispeleistä. Aivan lopuksi totesimme
yhdessä, että lukion toimintakulttuurin muutoksen tulisi yhä kasvattaa
opiskelijoista kohteliaita nuoria aikuisia, jotka osaavat käyttäytyä, tervehtiä
ja puhutella toisia kohteliaasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti