Yllä olevan
sitaatin ovat kirjoittaneet nykyisen arviointimaailman gurut Paul Black ja
Dylan Wiliam (2012, 11*). Heidän ja myös monien muiden oppimisen ja arvioinnin
tutkijoiden mielestä arvioinnin tärkein tehtävä on edistää oppimista. Ei mitata
oppimisen tulosten määrää, ei vertailla oppijoita keskenään, vaan edistää
jokaisen oppijan oppimista ja sen laatua monipuolisen arvioinnin ja palautteen
keinoin. Ja tätä haluaa Opetushallituskin: sekä perusopetuksen että
lukio-opetuksen opetussuunnitelmien perusteissa arvioinnin keskeiseksi
tehtäväksi on mainittu nimenomaan oppimisen edistäminen.
Vaikka Black
ja Wiliam puhuvat lähinnä opiskeluprosessin aikaisen, oppimista, opiskelua ja
myös opetusta ohjaavan formatiivisen arvioinnin puolesta, kaiken koulussa tapahtuvan arvioinnin tulee edistää oppimista (ks.
myös Gardner 2012, 106*). Myös sen summatiivisen arvioinnin eli esimerkiksi (kurssi)kokeiden
ym. arviointien, jotka tapahtuvat opintojaksojen päätteessä ja jotka yleensä
vaikuttavat (kurssi)arvosanaan.
Myös
sähköisen arvioinnin tulee ensisijaisesti edistää oppimista. Tällä palstalla on
esitelty lukuisia innovatiivisia ja formatiivisia tapoja käyttää sähköistä arviointia
oppimisen edistämiseksi: on ollut erilaisia tuntitestejä, kyselyjä, osakokeita,
simulaatioita ja sähköisesti toteutettuja (koti)tehtäviä, joita on toteutettu
sähköisesti osana monipuolisesta arviointia. Lisäksi on sähköistetty itse- ja
vertaisarviointia, ja opettajan antama palautekin on monessa mielessä saanut
lisää virtaa. Black ja Wiliam olisivat varmasti hyvin tyytyväisiä.
Miksi sitten
olen huolestunut? Istuttuani parissa kirjanesittelytilaisuudessa, joissa
kummassakin kovasti kehuttiin ko. lukion kirjasarjojen sähköisiä kokeita,
säikähdin. "Millaisen palautteen opiskelija saa sähköisestä kokeesta?"
"Numeron. Siis esimerkiksi 8+. Mahdollisesti
myös osatehtävien pistemäärät, kuten 8/15p.", minulle vastattiin.
"Miten ja missä vaiheessa opiskelija pääsee tarkastelemaan tekemäänsä, ja
jo arvioitua, koetta, jotta hän itse näkee, mitä oli osannut ja mikä kaipaa
kertausta. Siis että mistä ne 8/15 pistettä tulivat - siis mitkä osiot olivat
oikein, mitkä eivät?" jankkasin jatkoa. "Ai, pitäisikö ne muka vielä
kokeen tekemisen jälkeen päästä näkemään? Hmm, en tiedä onnistuisiko se
teknisesti. Ja meille kyllä monet opettajat ovat sanoneet, että eihän
opiskelija enää saa päästä koettaan näkemään. Nehän voisivat sitten vaikka
kertoa oikeita vastauksia tuleville ryhmille ja seuraavilla vuosikursseille, eivätkä
opettajat jaksa loputtomia määriä uusia kokeita tehdä. Kielten kokeet vaativat
paljon työtä... En tiedä, onko se edes mahdollista…?"
Sähköiset
kokeet automaattisine korjauksineen ynnä muine kätevine toimintoineen ovat oiva
työkalu. Ja kun YO-kirjoituksetkin sähköistyvät, meidän täytyy totuttaa
opiskelijamme sähköiseen arviointiin myös osana kurssiarviointia. Me emme
kuitenkaan voi suostua siihen, että opiskelijamme eivät saisi kokeistaan muuta
palautetta kuin pelkän 8+. Sehän ei ole sitä monipuolista arviointipalautetta,
joka edistää oppimista – ei edes sähköisesti.
*Molemmat
teoksessa John Gardner (toim.) Assessment
and learning. Lontoo: SAGE.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti