Valtioneuvosto hyväksyi marraskuussa 2014 lukion uuden tuntijaon.
Valtakunnallisesti puhutaan opetussuunnitelman laatimisen sijaan ainoastaan
päivittämisestä mutta todellisuudessa tekstin päivitykset tulevat muuttamaan
maamme lukioitten toimintakulttuureja merkittävästi. Eri oppiaineille tulee
uusittu painoarvo lukion oppimäärässä, vaikka kokonaiskurssimääränä pysyy
samana.
Oppimisen tavat ja tiedonhankinta korostuvat. Tavoitteena on, että
opiskelijat toimivat turvallisissa ja terveellisissä opiskeluympäristöissä,
joissa he voivat asettaa opiskelulle omia tavoitteitaan ja oppia
työskentelemään sekä itsenäisesti että yhteistoiminnallisesti erilaisissa
ryhmissä ja verkostoissa. Opiskelussa käytetään monipuolisesti teknologian
luomia mahdollisuuksia niin itsenäisessä kuin yhteisöllisessäkin
työskentelyssä. Opiskelijoita ohjataan hyödyntämään digitaalisia
opiskeluympäristöjä ja työvälineitä eri muodossa esitetyn informaation
hankintaan, käsittelyyn ja jalostamiseen sekä uuden tiedon tuottamiseen ja
jakamiseen. Opiskelijoiden informaaleissa opiskeluympäristöissä hankkimaa
osaamista hyödynnetään formaalisen oppimisen tukena, myös vertaisoppimisessa.
Koulun sisä- ja ulkotilojen lisäksi opiskellaan muissa rakennetuissa ympäristöissä
ja luonnossa.
Opiskelijan tulee saada mahdollisuuksia osaamisen jakamiseen,
vertaisoppimiseen, ratkaisujen yhdessä ideointiin ja tuottamiseen sekä luovaan
ongelmanratkaisuun ja ajatteluun. Oppiva yhteisö ohjaa havainnoimaan ja
analysoimaan nykyajan ilmiöitä ja toimintaympäristöjä. Yhteisöllistä ja
yksilöllistä oppimista vahvistavia käytäntöjä kehitetään suunnitelmallisesti.
Toiminta on opiskelijalähtöistä ja se vahvistaa opiskelijoiden omaa
toimijuutta, kehitystä ja oppimista.
Perusopetuksen jälkeen lukiolaisen laaja-alaisuus monipuolistuu ja
vahvistuu. Lukio-opetus auttaa opiskelijaa tunnistamaan hänelle sopivia
opiskelustrategioita ja kehittymään niissä taitavaksi. Tavoitteena on muodostaa
opiskelijalle vankka elinikäisen opiskelun taito ja tahto.
Perusopetuksen
arviointikulttuuri kokee suuren muutoksen summatiivisesta arvioinnista kohti
formatiivista arviointia, ja nivelvaiheen ylittävät uudet lukiolaiset tuovat
mukanaan arviointiin aivan uudet vaateet myös lukiossa. Lukion
opetussuunnitelman koulukohtainen päivitystyö käynnistyi keväällä ja saatetaan
päätökseen jo vuoden loppuun mennessä. Lukion uusi opetussuunnitelma otetaan
käyttöön ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille elokuussa 2016.
Kirsti Koski, lukion rehtori, Jyväskylän normaalikoulu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti