Opetusharjoittelijat:
Silva Nikka, Jesper Kristiansson ja Ville Salmela
Kurssin
ohjaaja: Sakari Suutarinen, Jyväskylän normaalikoulu
Kurssin
suunnitteluvaiheessa sovittiin ensimmäisenä yhteisesti kurssin suurista
linjoista ja työtavoista. Yksi kurssin toteuttamisen reunaehto oli niin sanotun
”perinteisen” opettajajohtoisen opetuksen välttäminen ja sen korvaaminen
opiskelijoista lähtevällä tutkivalla otteella. Suunnitteluvaiheessa
muodostettiin alustava kurssirunko, joka rakennettiin opetussuunnitelman
pohjalta. Kurssin läpi kantavaksi teemaksi valikoitui opiskelijoiden omien
vaikuttamis-mahdollisuuksien tiedostaminen. Koska yhteiskuntaan liittyvä tieto
on usein vahvasti näkökulmasta riippuvaista, kantavaksi työtavaksi valittiin
keskustelupainotteisuus, jonka tarkoitus oli myös antaa opiskelijalle
mahdollisuus ja tilaa paitsi muodostaa käsiteltävästä asiasta oma
mielipiteensä, myös esittää se muille. Opiskelijat myös osallistettiin kurssin
suunnitteluun kurssin ensimmäisellä tunnilla, jolla opiskelijat saivat ryhmissä
pohtia heitä kiinnostavia aiheita ja työtapoja, joita he kurssille toivoivat.
Kurssilla ei pidetty lainkaan perinteistä loppukoetta, vaan kurssi arvioitiin
kolmen kirjallisen tehtävän perusteella. Lisäpisteitä oli mahdollista saada
tuntiaktiivisuudesta sekä ”Quest-tehtävistä”, jotka olivat opiskelijoille
vapaaehtoisia lisätehtäviä. Suuri osa opiskelijoista teki jokaisen tehtävän.
Esseiden kirjoittamisen uskoimme ohjaavan syvällisempään
tiedonrakentamisprosessiin ja pysyvämpiin oppimistuloksiin kuin kokeen ja
kokeeseen lukemisen.
Kurssi
vietiin läpi keskusteluun ja tutkivaan otteeseen kannustavalla työtavalla.
Opiskelijat jaettiin kurssin alussa pienryhmiin, joissa he työskentelivät
jokaisella tunnilla. Ryhmiä vaihdettiin virkistykseksi kurssin puolessa
välissä. Luokkatila oli järjestetty siten, että opiskelijat istuivat
ryhmäpöydissä, joissa keskustelua käytiin.
Jyväskylän
normaalikoulun lukiossa jokaisella lukiolaisella on käytössään henkilökohtainen
tablet-tietokone (iPad), jota pyrittiin hyödyntämään mahdollisuuksien mukaan.
Käytännössä kaikki käytetty materiaali jaettiin opiskelijoille sähköisessä
muodossa Showbie-alustan kautta. Showbie-alustaa käytettiin myös kurssin aikana
tehtävien arvioitavien tehtävien ohjeistamiseen ja palauttamiseen. Tablet-laite
mahdollisti myös monipuolisten tietolähteiden hyödyntämisen opetustilanteissa;
internetin käyttö mahdollisti tiedonhaun muiden muassa sähköisistä
lehtiartikkeleista ja viranomaisten internet-palveluista. Opiskelijat myös
toteuttivat ryhmissään esityksen Keynote-ohjelmalla, joka jaettiin
Showbie-alustalla kaikille kurssilaisille. Tablet-laitteiden ansiosta paperisia
monisteita tai muita materiaaleja ei tarvinnut käyttää käytännössä lainkaan.
Oppilaiden ennakkokäsitysten kartoittamiseen ja niistä keskustelemisen
avaamiseen käytettiin satunnaisesti Padlet-ohjelmaa, joka mahdollisti ajatusten
”kirjoittamisen kaikkien nähtäville”. Tällä pyrittiin rohkaisemaan erityisesti
sellaisia opiskelijoita osallistumaan, joiden kynnys esimerkiksi viittaamiseen
on korkeampi. Padletia hyödynnettiin myös kurssilla tehdyssä
vaalipaneelisimulaatiossa simuloimaan sosiaalisen median roolia.
Kokemustemme mukaan järjestely
toimi erinomaisesti; materiaalit olivat tablet-laitteiden ansiosta kaikilla
mukana ja käytettävissä jokaisella tunnilla. Laitteet myös mahdollistivat
opettajille monipuolisempien tehtävien laatimisen ja toteuttamisen sekä
tehtävien arvioimisen yhteistyössä. Vuoden 2003 lukion opetussuunnitelman
mukaan yksi yhteiskuntaopin opetuksen keskeisistä tavoitteista on, että
opiskelija ”pystyy hankkimaan ajankohtaista
tietoa eri lähteistä sekä arvioimaan kriittisesti verbaalista, kuvallista ja
tilastollista informaatiota”. Katsomme,
että tablettien avulla ajankohtaista tietoa opetustilanteissa etsien ja
hyödyntäen pystyimme vastaamaan tähän tavoitteeseen huomattavasti paremmin kuin
pelkän oppikirjan ja mahdollisten monisteiden avulla olisi ollut mahdollista.
Lukiolaisilta kerättiin kurssin lopussa palaute. Sen
mukaan opiskelijat kokivat iPadeilla tehdyt tehtävät sopivan vaikeiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti